Muuta / Other things
Takaisin muihin

Kolme pyhää

2019-11-16_15-47-24

Taiteilijakirja
2019

Kolme pyhää

Taiteilijakirja
2019
Sisuksena esseeproosateos Kolme pyhää neljään osaan sidottuna
Kannet pahvia ja kluuttia
Kolme Cibachrome-vedosta, digitaalinen RA-4-vedos
Puuvillalangasta tehty nyöri, kaksi helmeä
Editio 7 kpl
150 x 205 x 30 mm

Kansiomuotoinen Kolme pyhää -taiteilijakirja koostuu irtokansista ja neljästä lankasidotusta, kluuttikantisesta vihkosta, joissa on alkuperäisen kirjan sisältö. Kolme ”pyhimysessetä” on kuvitettu Cibachrome-vedoksin.

Editio on seitsemän kappaletta, hinta 150 euroa.

Ota yhteyttä, jos haluat sen!

 

Kirjan johdanto (”Alkulause”) on sidottu erikseen; vain nimilehdet ja julkaisutiedot on poistettu. Niiden tilalla on seuraavansisältöinen taiteilijakirjan esittely:

Tämä taiteilijakirja sisältää esseekirjani Kolme pyhää (2019) tekstin neljään osaan sidottuna.

Päällimmäisessä, kädessäsi olevassa vihkossa on johdantoteksti. Kluuttikantisissa vihkoissa taas on kirjan varsinainen sisus, kolme ”pyhimysesseetä”. Tarkastelussani ovat pyhät Franciscus, Jeanne ja Stefanos. Pohjimmaisen esseevihkon (Stefanos) lopussa ovat viitteet. Niiden numerointi juoksee läpi kirjan. Vihkot on tehty taitetuista, leikkaamattomista painoarkeista, joten lukijan on avattava sivut paperiveitsellä. Sisuksen taiton on tehnyt Iiris Kallunki, kannen kalligrafian ja layoutin Aleksi Salokannel. Sivut on painanut Tallinna Raamatutrükikoda. Alkuperäisen kirjan kustansi Kirjapaja.

Jokaisen esseevihkon kannessa on Cibachrome-vedos. Olen vedostanut kuvat loka–marraskuussa 2019 vuonna 1987 vanhentuneille papereille. Käyttämäni kemikaalit olivat suunnilleen yhtä vanhoja. Paperien ja kemioiden iän vuoksi musta on tummansinistä ja sävyt ovat kauttaaltaan sinivoittoiset. Hämmästyttävää on, että näin vanhat materiaalit toimivat yhä, edes jotenkin.

1960-luvulla esitelty ja 2010-luvun alussa lakkautettu Cibachrome oli väriprosessi, joka mahdollisti värisuurennosten tekemisen suoraan diapositiiveista, vieläpä normaalissa huoneenlämmössä. (Ilfordin valmistaman prosessin nimi muuttui 1990-luvun alussa Ilfochromeksi.) Cibachrome-papereissa on tunnusomainen metallinhohto, ja vedoksia on pidetty paitsi väreiltään loistavina, myös erittäin hyvin säilyvinä. Tähän taiteilijakirjaan tehdyt vedokset olen kuitenkin käyttänyt tuoreessa mustavalkokiinnitteessä kiinnitettyäni ne ensin alkuperäisessä, jauheesta sekoitetussa Cibachrome-kiinnitteessä.

Kaikki kolme vedosta ovat kuvia kuvista, jotka ovat joskus ilmaantuneet tielleni tai käsiini.

Franciscus-esseen kannessa on kuva Helsingin Pyhän Henrikin katedraalin lasimaalauksesta. Siinä on kuvattuna Franciscuksen kuolema. Kuvasin tämän 1960-luvulla tehdyn ikkunan messun jälkeen maaliskuussa 2011 diafilmille Diana F+ -kamerallani. Kevätaurinko ja ”lelukameran” muovilinssi tekivät yhdessä ruudun yläreunaan puoliympyrän muotoisen heijastuman.

Jeanne d’Arcia koskevan esseen kuvituksena on ranskalainen postimerkki vuodelta 1968. Kun näin netissä kuvan tästä merkistä – jonka aiheena on Jeannen lähtö Vaucouleursista Chinoniin vuonna 1429 – muistin heti, että minulla oli tuo sama merkki lapsuuteni postimerkkikokoelmassa. Löysinkin sen vanhasta kansiostani ja asetin suurennuskoneen filmipitimeen. Käytin sitä ”paperipositiivina”, eli vedos on merkin läpi valotettu suurennos siitä itsestään, eräänlainen reproduktio.

Protomarttyyri Stefanoksen kuvaa on prosessoitu eniten. Kesällä 2014 tein huvikseni kokeiluja peel-apart-pikafilmeillä. Vaihtelin eri filmityyppien negatiivi-, paperi- ja kehiteosia keskenään. Tarvitsin kuvattavaa, ja katseeni kohdistui hyllyllä nököttävään pyhäinkuvaan (joka esseessäkin mainitaan). Valotin filmit vanhalla 9×12-kameralla ja kehitin kuvat telan avulla pimiössä. Esseen kansikuva perustuu näin syntyneeseen värinegatiiviin, josta tein pinnakkaisen painofilmille. Näin syntyi mustavalkopositiivi. Cibachrome-vedos on tästä filmistä tehty suurennos. Värit perustuvat suurennuskoneessa olleisiin sattumanvaraisiin värisuotimiin.

Kansion pohjalla on Giotto di Bondonen tekemänä pidetty fresko ”Paavi Innocentius III:n uni”. Se on maalattu Assisissa olevan Pyhän Franciscuksen basilikan yläkirkkoon 1200-luvun lopussa. Valokuva (Wikimedia Commons) on vedostettu valokuvausliikkeessä jpg-tiedostosta RA4-paperille.

  • 2019-11-16_15-45-38
  • 2019-11-16_15-46-52
  • 2019-11-16_15-47-24
  • 2019-11-16_15-53-54
  • 2019-11-16_15-48-16
  • 2019-11-16_15-49-12
  • 2019-11-16_15-53-30
  • 2019-11-16_15-56-04
  • 2019-11-16_15-55-14
  • 2019-11-16_15-56-32
  • 2019-11-16_15-57-06
  • 2019-11-16_15-58-32
  • 2019-11-16_15-59-46
  • 2019-11-16_15-59-10
  • 2019-11-16_15-59-02
  • 2019-11-16_16-03-02
  • 2019-11-16_16-01-08
  • 2019-11-16_16-00-26
  • 2019-11-16_16-00-24